Vil du være med på laget og gjøre en forskjell for barn og unge i Aurskog-Høland kommune?Aurskog-Høland barnevernstjeneste har 18 fagstillinger, og alle medarbeidere har tilhørighet til ett team. Vi har 4 team; mottak og undersøkelse, tiltak, ressursteam og omsorg og ettervern. Teamene ledes av egne fagutviklere. Vi har egen advokatordning tilknyttet virksomheten.Vår barnevernstjeneste har stort fokus på at barn og familier skal delta aktivt og ha innflytelse på egne tjenester som skal være samordnet og preget av kontinuitet. Vi ønsker oss medarbeidere som er fremoverlent og ønsker å bidra til en tjeneste som kan tenke nytt og innovativt. Vi er en tjeneste som er kjent for å «brette opp armene» når det er behov for det. Tjenesten liker at noen sier «men, tenk om.»Vi har ledig følgende stilling:
Familieveileder - 100 % fast stilling i barneverntjenestens ressursteam.
Arbeidsoppgaver:
Målrettet og metodisk endringsarbeid i familier med særlig behov rettet mot samspillsmønster, foreldrepraksis og familiestrukturer etter mandat
Kartlegging av omsorgssituasjonen til barn og unge
Tilrettelegge tiltaksarbeidet etter den enkelte families behov og med stor grad av fleksibilitet
Styrke foreldreferdigheter og øke beskyttelsesfaktorer i familiene samt redusere risikofaktorer
Utarbeide rapporter
Ansvar for å disponere tiden slik at alle arbeidsoppgaver ivaretas.
Samarbeid med andre instanser internt og eksternt
Møte som vitne i Barneverns- og helsenemnda og øvrige rettsinstanser
Stillingens arbeidstid vil kunne være fleksibelt etter familienes behov, men innen fleksitidsreglementer i kommunen
Kvalifikasjoner:
3-årig høgskoleutdanning som barnevernspedagog eller sosionom, eller annen relevant 3-årig høgskole/universitetsutdanning
Det er ønskelig med relevant videreutdanning, eller master. Det er også ønskelig med kartleggingskompetanse COS, Marte Meo, PMTO, NBO, MIM, tilknytningsintervju, WMCI og/eller videreutdanninger innen spe- og småbarns psykiske helse, familieterapi, rus eller andre metoder og tilnærminger som benyttes i sosialfaglig arbeid.
Det er ønskelig med relevant erfaring fra barnevernsfaglig arbeid. Kommunen har mange gruppetilbud og det er forventet at ansatte deltar som kursholdere
Kunnskap om gjeldene relevant lovverk, avtaleverk, regler og retningslinjer innen sak- og fagområdet
Gode datakunnskaper og meget god skriftlig og muntlig norsk fremstillingsevne
Førerkort klasse B
Gyldig politiattest kreves ved ansettelse
Personlige egenskaper:
Høy faglig integritet og gode samarbeidsevner
Evne til å se muligheter, ta beslutninger og ansvar, jobbe selvstendig og i team
Stor arbeidskapasitet og kunne håndtere stress og uforutsigbarhet på en konstruktiv og selvivaretakende måte.
Evne til å arbeide planmessig, strukturert og selvstendig
Evne til å være raus, ydmyk og tydelig overfor mennesker i krise
Gode kommunikasjonsevner og fleksibilitet
Stor omsorgskapasitet og emosjonell robusthet
Andre opplysninger:
Noe kveldsarbeid og reisevirksomhet må påberegnes i perioder
Personlig egnethet og relevant erfaring vil tillegges stor vekt
Vi tilbyr:
En spennende og variert arbeidshverdag med krevende utfordringer
Godt og raust arbeidsmiljø med mye humor og sosiale aktiviteter med kollegaer
En stabil personalgruppe med høy faglig kompetanse
Fleksitidsordning og stor påvirkning på egen arbeidshverdag
Individuell veiledning og saksveiledning, samt tilbud om nyansatt prosessveiledning
Faste teammøter
Selvstendige arbeidsoppgaver med gode utviklingsmuligheter
Lønn etter hovedtariffavtale
Gode forsikrings- og pensjonsordninger
Tjenesten har egne biler ved tjenestereiser
Vår visjon er muligheter, miljø og mangfold. Sammen gjør vi det umulige mulig, velger grønt først og lar ulikhetene forme vår felles fremtid. Vi har et ansvar for fortid, nåtid og skaper et samfunn i takt med sin samtid, og vi legger til rette for at Aurskog-Høland er et godt sted å leve, bo og arbeide.Våre verdier som ligger til grunn for alt arbeid som skjer i kommunen er; Åpenhet, Tillit og Samhandling.Vår kommune har fokus på et inkluderende arbeidsliv og er opptatt av at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i samfunnet. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel.Etter søknadsfristen vil det bli utarbeidet en offentlig søkerliste, i samsvar med Offentleglova § 25. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlisten. Søkere vil bli varslet i forkant dersom anmodning om unntak fra offentlighet ikke tas til følge.Alle attester/tjenestebevis og vitnemål må lastes opp sammen med søknad og CV i rekrutteringsportalen, EasyCruit innen søknadsfristen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir. .Velkommen som søker!Ønskes ytterligere opplysninger om stillingen, ta gjerne kontakt med virksomhetsleder Kristin Waaktaar Valle, tlf.: 47 46 44 68.