Product Analytics Lead
TET Digital As
- Norge
- Fast
- Fulltid
Hos oss jobber over 300 utviklere, designere, produktledere og datafolk i tverrfaglige produktteam som bygger digitale løsninger for bærekraftig mobilitet. Vi har et arbeidsmiljø preget av samarbeid, faglig nysgjerrighet og stor grad av tillit. Her får du være med å forme løsninger som er tett på livet til folk - og som brukes hver eneste dag.TET Digital er eid av Ruter, Skyss og Agder Kollektivtrafikk. Sammen sørger vi for at Petter fra Oslo kommer seg på trening, Naneh fra Bergen får hentet i barnehagen, og Lisa fra Grimstad rekker jobbintervjuet.Nå søker vi deg som vet hvordan vi kan bruke data og innsikt til å gjøre våre digitale produkter så gode som mulig.
Som Product Analytics Lead er det din jobb å sørge for at våre produktteam jobber datadrevet og bruker kvantitativ innsikt som beslutningsstøtte i den løpende produktutviklingen. Rollen er sentral i å skape en god datakultur i organisasjonen og bidra til kontinuerlig forbedring av våre digitale tjenester.Du vil definere prosesser og best practice for produktanalyse, hjelpe produktteam å komme i gang med produktanalyse eller gjennomføre eksperimenter, formidle funn og forbedringområder, kvalitetssikre datakvalitet og taksonomi samt drifte Amplitude.Du vil bli en del av Product Operations, et lite team med fagspesialister. Vi gir fagstøtte til produktteamene, har ansvar for felles av verktøy og prosesser og leverer kvalitativ og kvantitativ data til produktorganisasjonen.Vi tror du kjenner deg igjen i dette
Du har solid produktforståelse og evne til å sette deg inn i brukernes adferd med utgangspunkt i data om hvordan de bruker produktet. Du har jobbet i miljøer som bruker data til å støtte beslutninger via AB-testing og prototyping, for å hele tiden optimalisere kundeferden og øke konverteringer. Du er god til å definere hypoteser og sette mål på forhånd, slik at vi alltid måler det som virkelig betyr noe.Du er en støttespiller like mye som en analytiker, og brenner for at så mange som mulig skal bli i stand til å stille gode spørsmål og finne svar i tallene på egen hånd. Du evner å kommunisere viktigheten av produktanalyse og innsikt i utviklingen slik at analyser får større plass, blir mer synlige i hverdagen og bidrar til at teamene jobber mer datadrevet. Du klarer å trekke essensen ut av de dataene vi har og kommunisere det i en forståelig historie på tvers av organisasjonen.Du legger din stolthet i å sikre teammedlemmers og organisasjonens tillit til dataene. Du sørger for prosesser som kvalitetssikrer dataene vi samler inn, og at vi raskt korrigerer hvis noe ikke stemmer.Produktteamene du skal jobbe med arbeider tverrfaglig og autonomt. Dette innebærer en høy grad av frihet, men forutsetter også at du må jobbe selvstendig og har en høy grad av løsningsforståelse. Du må også enkelt sette deg inn i ny teknologi og nye problemstillinger.NøkkelinformasjonSøknadsfrist:19.09.2025Arbeidsgiver:TET Digital AsStillingstittel:Product Analytics LeadStillinger:1Heltid / Deltid:HeltidAnsettelsesform:FastStillingsprosent:100Webcruiter-ID:5007835237Sosial deling :Arbeidsoppgaver
- Støtte og opplæring til produktorganisasjonen
- Utvikle og implementere prosesser og best practice for produktanalyse
- Hjelpe produktteamene med å kunne sette hypoteser og mål, utvikle eksperimenter, analysere funn og følge brukeratferd og produktytelse
- Arrangere periodiske kunnskapsdelingsmøter om dataanalyse for produktteamene og andre interreserte
- Strategisk støtte
- Definere, implementere og overvåke relevante KPIer
- for digitale produkter
- Lage og presentere regelmessige rapporter om produktytelse og brukeratferd
- Identifisere forbedringsmuligheter basert på dataanalyse
- Drift og forvaltning
- Vedlikeholde og optimalisere bruk av produktanalyseverktøy
- Videreutvikle retningslinjer for kvantitativ produktanalyse
- Sikre god taksonomi og datakvalitet på tvers av produktporteføljen
- Samarbeide med utviklere for å sikre robust analytisk infrastruktur
- Masterutdannelse innenfor økonomi/teknologi/statistikk. Erfaring kan kompensere for manglende utdanning.
- Minst 5 års erfaring med analyse i et miljø som utvikler digitale produkter eller tjenester, gjerne i en større organisasjon med mange produktteam.
- Meget god forståelse for hvordan event- og brukerbasert produktanalyse fungerer
- Mestrer Amplitude eller tilsvarende produktanalyseverktøy (Mixpanel, Pendo, Heap etc.)
- Erfaring med å vedlikeholde en eventbasert taksonomi
- Erfaring med A/B-testing av ny funksjonalitet
- Du kan kommunisere og argumentere strukturert og datainformert, både muntlig og skriftlig
- Evne til å samarbeide godt med produktledere, designere, utviklere og andre stakeholdere
- Skriftlig og muntlig norsk, minimum C1 - nivå
I TET Digital blir du en del av et sterkt og engasjert fagmiljø med et viktig samfunnsoppdrag som holder til sentralt i Oslo sentrum sammen med Ruter. Vi ser for oss at du både kan jobbe litt her og litt hjemmefra - slik det passer deg. I tillegg får du gratis Ruter-billett for deg og familien, abonnement hos Oslo Bysykkel, en halvtime kortere arbeidsdag, betalt mobilabonnement og internett hjemme, treningsstøtte, gode pensjons- og forsikringsordninger m.m. Subsidiert kantine som tilbyr deilige måltider til en rimelig pris har vi også - slik at du kan nyte sunn og god mat hver dag! Du får også ditt eget kompetansebudsjett, slik at du kan delta på interessante konferanser eller ta faglige sertifiseringer. Vi prioriterer utvikling og mener det er en viktig investering.Nysgjerrig på å høre mer? Send inn en søknad da vel, så tar vi en prat!Adresse:KontaktinformasjonMiriam GundersenRekrutteringsrådgiverE-post: miriam.gundersen@ruter.noJoachim Von Der LippeProduct Operations LeadE-post: joachim.von.der.lippe@ruter.noOm arbeidsgiverenTET Digital (TET) er et teknologiselskap som driver digital tjenesteutvikling innen kollektivsektoren. Selskapet ble etablert 1. januar 2024 med mål om å utvikle og levere digitale kundeopplevelser innen bærekraftig mobilitet, og er eid av Ruter, Skyss og Agder Kollektivtrafikk (AKT). TET bygger videre på den sterke arven fra Ruter og har solid erfaring med utvikling av anerkjente digitale løsninger, deriblant den velkjente Ruter-appen.Gjennom samarbeidet mellom flere kollektivtrafikkselskaper skaper TET en sterk plattform for innovasjon og utvikling av fremtidens mobilitetsløsninger. Omtrent 69 prosent av alle kollektivreiser i Norge skjer gjennom digitale tjenester som TET leverer, noe som gjør selskapet til en sentral aktør i utviklingen av landets digitale mobilitetsløsninger.TET skal styrke eiernes evne til å utvikle mobilitetstilbudet og løse sitt samfunnsoppdrag gjennom å profesjonalisere og effektivisere drift av felles digitale mobilitetsløsninger og digital infrastruktur, videreutvikle og skape nye markedsledende digitale tjenester, samt være eiernes ledende innovasjonsmiljø innen utvikling av teknologi som støtter bærekraftige mobilitetstjenester. Ved å gjøre utviklingen av digital infrastruktur til noe flere fylkeskommuner eier sammen, får vi delte kostnader, samarbeid om innovasjon og en styrket posisjon til å levere gode løsninger.