Om stillingenTil deg som har tro på fremtiden og som ønsker å bidra til å løse samfunnsutfordringene. Ved Økonomitjenesten er det fra januar 2026 ledig tre faste 100 prosent stillinger som økonomirådgivere.Som økonomirådgiver vil du ha en sentral rolle i å sikre god økonomisk kontroll for Trondheim kommune. Du vil jobbe tett med ledere, gi dem beslutningsgrunnlag og støtte for å kunne ha god økonomistyring.Økonomitjenesten i Trondheim kommune tilbyr deg et engasjert og høyt kompetent fagmiljø. Økonomitjenesten jobber for å være ledende nasjonalt innenfor økonomistyring. Her får du muligheten til å utvikle fremtidens tilbud til Trondheims innbyggere.Enheten består av økonomirådgivere, lønnsteam og turnusplanleggere. Enheten har også ansvar for lønnsutbetalinger og HR-analyse. Vi er ca. 50 ansatte og er per tiden lokalisert i nye lokaler på Nyhavna.Vi har spurt våre medarbeidere hvorfor de trives på Økonomitjenesten:“Jeg har nå jobbet her en del år, men oppgavene endrer seg alltid. Ingen dager er like, og det er stor variasjon i hverdagen. Jeg lærer alltid noe nytt. I tillegg er det så mange trivelige folk her!” Karl Sigmund, økonomirådgiver“Da jeg kom hit som ny ble jeg så godt tatt i mot. Det var mange som ville dele av sin kunnskap og jeg ble invitert til flere sosiale arrangement for å bli kjent med de andre.” Øystein, enhetslederNøkkelinformasjonSøknadsfrist:07.09.2025Arbeidsgiver:Trondheim kommuneStillingstittel:ØkonomirådgiverStillinger:3Heltid / Deltid:HeltidAnsettelsesform:FastStillingsprosent:100Webcruiter-ID:4994766038Startdato:01.01.2026Sosial deling :ArbeidsoppgaverDine oppgaver vil variere fra å håndtere faste oppgaver til å utføre dyptgående analyser på ulike tema. De fleste oppgavene løses sammen med andre økonomer og andre fagmiljø, både på din enhet og andre steder i kommunen.Økonomirådgiverne ved Økonomitjenesten dekker et vidt spekter av oppgaver, eksempler på arbeidsoppgaver er:
Økonomirådgiver skal rådgi ledere med god og effektiv økonomistyring
Ansvar for kvalitetssikring av prognoserapportering og sørge for gode beslutningsgrunnlag/ måltall (KPI)
Støtte og utfordre ledere på tjenesteutvikling og foreslå forbedringer
Utarbeidelse av budsjett- og budsjettkontroll
Analyse og utviklingsarbeid innenfor økonomifeltet
Bidra til systematisk utvikling av kompetanse innenfor området, videreutvikle digitale og innovative løsninger for økonomistyring
Opplæring av andre innenfor økonomifeltet
Kvalifikasjoner
Relevant utdanning fra høyskole og/eller universitet på mastergrad-nivå.
Mastergradsstudenter ferdig våren 2026 kan også søke
Eventuelt bachelor utdanning med relevant erfaring
Evne til å tenke nytt for videreutvikling av økonomifunksjonen
Ser muligheter i bruken av nye tekniske løsninger
Gode kommunikasjonsevner
Vi vektlegger faglig kompetanse, engasjement, initiativ og samarbeidsevner
Personlige egenskaperVi er ute etter deg som har:
Evne til både å arbeide selvstendig og som del av et team
En lagspiller som liker å jobbe med ulike fagprofesjoner
Du tar ansvar
Evne til å arbeide strukturert, nøyaktig og effektivt
Interesse for å ta i bruk ulike IT-verktøy for effektivisering
Evne til å takle hektiske arbeidsperioder
Analytiske evner vil bli vektlagt
Vi tilbyr
Du vil få tillit og handlefrihet innenfor klare rammer og mål.
En spennende stilling med gode muligheter for faglig, personlig og karrieremessig utvikling
Gode og engasjerte kollegaer i et meget godt arbeidsmiljø
En hverdag der du får påvirke - egne oppgaver og hvordan oppgavene løses
Muligheter for deltakelse i tverrfaglige prosjekter
Fleksibel arbeidstid
Delta i spennende utviklingsprosjekter på tvers av organisasjonen
Som ny hos oss vil du få din egen mentor
Arbeidssted i nye lokaler ved Nyhavna
Du får bidra til å utøve kommunens viktige samfunnsfunksjon og ha direkte innvirkning på å skape mer velferd for pengene i Trondheim kommune
. Lønn avtales ut fra din kompetanse, erfaring og stillingens ansvar.Vi er opptatt av å sette sammen et godt team, vi trenger ulike personligheter og kvalifikasjoner. Er du nysgjerrig på stillingen, ring oss for en uforpliktende prat.Adresse: Kobbes gate 2, 7042 Trondheim, NorgeKontaktinformasjonØystein DøhlØkonomisjef / enhetslederÅshild NygårdØkonomirådgiverMalene AndreassenSiviløkonomOm arbeidsgiverenÅpen - kompetent - modigTrondheim kommune er landets tredje største kommune, og Norges største arbeidsplass nord for Dovre med om lag 15 000 medarbeidere. Sammen jobber vi for å gi byens innbyggere gode helse- og velferdstjenester, oppvekst- og utdanningsmuligheter, kultur- og fritidstilbud og et godt bymiljø. Vi er stadig på utkikk etter nye, engasjerte og motiverte medarbeidere.Trondheim kommune er en framtidsrettet og moderne arbeidsgiver som samarbeider med byens forsknings-, universitets- og høgskolemiljø. Hos oss finnes det spennende karrieremuligheter innen en svært bredt spekter av fagfelt. Mange av våre medarbeidere har hatt et langt og variert karriereløp internt i organisasjonen. Les mer om Trondheim kommune på vår og siden .Trondheim kommune legger til rette for mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, religion, etnisitet, eller hull i CV-en. Trondheim kommune tilrettelegger arbeidsforholdene så langt det er mulig.Deltidsansatte i Trondheim kommune som ønsker utvidelse av sin stilling og som er kvalifisert oppfordres og tilbys her å søke på stillinger som er utlyst.Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av (tidligere NOKUT), og godkjenningen må dokumenteres.Vi gjør oppmerksom på at søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jf. Offentleglova § 25.Gyldig politiattest må fremlegges der det er påkrevd.Vi gjør oppmerksom på at det ved behov vil gjennomføres bakgrunnssjekk.