
Førsteamanuensis/universitetslektor i spesialpedagogikk/pedagogikk
- Nesna, Nordland
- Fast
- Fulltid
- Stillingen er tillagt undervisning og veiledningsoppgaver i spesialpedagogikk/pedagogikk på master grunnskolelærerutdanning 1-7, 5-10 og 1-10.
- Det kan også bli aktuelt med undervisning og oppgaver på ulike etter- og videreutdanningsprogram.
- Stillingen kan tillegges oppgaver knyttet til Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (KOMSIP), og desentralisert kompetanseheving i skole (DEKOM).
- Stillingen er tillagt forsknings- og utviklingsarbeid, samt formidling.
- Lærerutdanningsprofilen og profesjonsrettet forsknings- og utviklingsarbeid er sentrale ved fakultetet. Det er derfor viktig at den som ansettes, er innstilt på å orientere seg mot profesjonsspesifikke problemstillinger.
- Det forutsettes at den som ansettes, bidrar i utviklingen av større forskningsprosjekter og søknader om ekstern finansiering, samt bidrar til å videreutvikle forskningssamarbeid med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere.
- Det forutsettes at den som ansettes, bidrar i utviklingen av fagmiljøet i spesialpedagogikk/pedagogikk ved fakultetet, sammen med kollegaer.
- For ansettelse som førsteamanuensis kreves doktorgrad innen relevant fagområde, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert enten ved vitenskapelig arbeid eller kunstnerisk arbeid av samme omfang og kvalitet,
- utdanningsfaglig kompetanse og
- norskferdigheter på nivå B2.
- For ansettelse som universitetslektor kreves høyere grads eksamen eller tilsvarende innen relevant fagområde,
- utdanningsfaglig kompetanse,
- norskferdigheter på nivå B2 og
- relevant yrkes- eller undervisningserfaring.
- Søkere må dokumentere at de har grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning. Nord universitet har egne bestemmelser for utdanningsfaglig kompetanse, se mer informasjon på Nords nettsider. Søkere som ved ansettelse ikke kan dokumentere relevant praktisk-pedagogisk kompetanse, må skaffe seg denne kompetansen i løpet av en toårsperiode. Nord universitet tilbyr et emne i universitetspedagogikk som dekker dette kravet.
- God muntlig og skriftlig framstillingsevne i engelsk og norsk (ev. skandinavisk språk).
- For søkere som ikke har et av de skandinaviske språkene som morsmål, må både muntlig og skriftlig språkferdigheter kunne dokumenteres.
- Kompetanse innen spesialpedagogiske områder for eksempel: spesialpedagogikk som fag og praksisfelt, sosiale og emosjonelle vansker, atferdsvansker, lese- og skrivevansker, samt spesialpedagogisk veiledning og rådgivning. I tillegg er det en fordel med kompetanse innen ett eller flere pedagogiske fagområder som inngår i masterprogrammet for grunnskolelærerutdanningen, for eksempel utdanningsledelse, veiledning, og profesjonsutvikling.
- Det er en fordel med erfaring fra og deltakelse i eksterne utviklingsprosjekter og statlige tilskuddsordninger for kompetanseutvikling som er en kombinasjon av utvikling og forskning.
- Publikasjoner av forskningsresultater de siste fem årene som er relevant for det spesialpedagogiske/pedagogiske fagfeltet vil bli vektlagt.
- Erfaring med internasjonale forskingsnettverk, FoU arbeid og prosjekter med ekstern finansiering vil bli vektlagt.
- Erfaring fra undervisning og veiledning på bachelor- og masternivå fra universitets- og høgskolesektoren.
- Pedagogiske kvalifikasjoner.
- Relevant yrkespraksis.
- God evne til å kommunisere og samarbeide med studenter og kolleger.
- Personlige egenskaper som kan bidra positivt til arbeidsmiljøet vil bli vektlagt.
- God låne-, forsikrings-, og pensjonsordning i
- Kreativt og kollegialt arbeidsmiljø
- En arbeidsplass i stadig utvikling
- Fleksibel arbeidstid
- Aktivt bedriftsidrettslag
- Faggruppeleder Marina Prilutskaya,
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøveforelesning.SøknadSøknad sendes elektronisk innen 28. september 2025.Den elektroniske søknaden skal inneholde:
- Søknadsbrev
- Fullstendig curriculum vitae
- Kopi av vitnemål og attester
- Fullstendig kopier av et utvalg på inntil 15 av søkerens mest relevante publikasjoner, og en liste over disse. Søkerne bes prioritere de viktigste 5 arbeidene og kommentere prioriteringen. Doktorgradsavhandling må vedlegges som ett av disse arbeidene.
- Utdanningsfaglig CV og refleksjonsnotat ihht utfyllende bestemmelser for utdanningsfaglig kompetanse
- Dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes som relevant for stillingen, og som ønskes tatt i betraktning ved vurderingen
- Kontaktinformasjon til 2-3 referansepersoner